خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/15 - 13:59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
محفوظی عنوان کرد:

تشکیل شورای فرهنگ عمومی طلیعه‌ای مبارک و هوشمندانه در مقوله فرهنگ

رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی توسط مقام معظم رهبری طلیعه‌ای مبارک، هوشمندانه و مدبرانه که حاکی از ژرف نگری و عمق توجه ایشان به مقوله فرهنگ است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ سید مجتبی محفوظی رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی خوزستان، با اشاره به  ۱۴ آبان ماه، روز فرهنگ عمومی، با تقدیر از حرکت دلاورانه دریادلان سپاه انقلاب اسلامی در دفع دزدی دریایی آمریکایی که باعث افتخار و مباهات ملت شریف ایران اسلامی است، گفت: تشکیل فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی با ۲۲۳ عضو را نشانه اهمیت فرهنگ عمومی در نظر نمایندگان مجلس یازدهم دانست. 



واژه فرهنگ عمومی بسیار وسیع است



نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه واژه فرهنگ عمومی را بسیار وسیع، با ابعاد گوناگونی یاد کرد و گفت: فرهنگ عمومی شامل هنجارها، رسم و رسوم، عادت‌ها و کنش‌ها در سطح جامعه است، وقتی از واژه فرهنگ صحبت به میان می‌آید بیشتر متصور می‌شود که از توصیه‌های دینی و مذهبی سرچشمه می‌گیرد، این در صورتی است که واژه فرهنگ عام تر از این تصورات است و عادت‌ها، هنجارها، کنش‌ها و مسائلی از این قبیل، شاکله فرهنگ را در برمی‌گیرد. 



وی مهمترین وظایف فراکسیون فرهنگ عمومی را در ۱۵ فصل تعریف و تاکید کرد: سرمایه‌های اجتماعی، اخلاق عمومی، خانواده و فضای مجازی از مهمترین این فصل‌ها هستند.



شناخت و بررسی نابهنجاری‌های اجتماعی، نیاز به فرهنگ سازی مبتنی بر تعالیم انسان ساز اسلام و مکتب تشیع، بازفرهنگ سازی را برای جامعه جوان را دارد



نماینده مردم درمجلس یازدهم در بحث مأموریت و مقصد فراکسیون فرهنگ عمومی تصریح کرد: شناخت و بررسی نابهنجاری‌های اجتماعی، نیاز به فرهنگ سازی مبتنی بر تعالیم انسان ساز اسلام و مکتب تشیع، بازفرهنگ سازی را برای جامعه جوان را دارد؛ امروز ضروری و فاصله گرفتن جامعه را از مقوله فرهنگ را خطری جدی و قابل تأمل دانست. 



فرهنگ سازی در زمینه استفاده از فضای مجازی ضروری است



محفوظی عدم فرهنگ سازی در زمینه استفاده از فضای مجازی، فاصله گرفتن فرزندان از والدین و خانواده‌ها از هم و خطر به دام افتادن نوجوانان و جوانان در دام غول‌های فضای مجازی را از دیگر ضعف‌های مدیریت فرهنگی جامعه بیان کرد و گفت: حضور تک تک آحاد مردم برای بازسازی مقوله فرهنگ لازم است، نقش رسانه با توجه به تقابل همیشگی حق و باطل از صدر اسلام تاکنون، نقش برجسته‌ای است و توانسته ضعف و قوت ما را محک بزند و هر زمان که ما در مسأله فرهنگ سازی خلأ تولید محتوا داشتیم، ضربه آن را خوردیم. 



دنیا، دنیای تبلیغات است



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه به جمله تاریخی امام امت اشاره و تاکید کردند: رهبر انقلاب بارها عنوان کرده اند«دنیا، دنیای تبلیغات است» ما به عینه شاهد تأثیرگذاری تبلیغات در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون بوده‌ایم و واقعه کربلا نماد حق طلبی و عدالت خواهی امام حسین (ع) بود و اگر نقش پیام رسانی و آگاه نمودن جامعه توسط حضرت زینب (س) انجام نمی‌گرفت پیام کربلا به گوش جهانیان نمی‌رسید. 



وی  در ادامه خاطر نشان کرد: از دیگر مصوباتی که بعد از ۹ سال روی زمین مانده، بحث تقارب فرهنگی استان‌های مرزی با کشورهای همسایه است که امیدواریم در همین راستا گشایش‌های خوبی در زمینه همکاری فرهنگی بین ملل و اقوام هم مرز که اشتراکات قومی و فرهنگی دارند، صورت بگیرد و شاهد توسعه روابط دو جانبه باشیم. 



نماینده مردم درمجلس یازدهم یادآور شد: جامعه موفق جامعه‌ای است که ازخودگذشتگی، عدالت خواهی و هنجارهای اجتماعی مطلوب را در آن شاهد باشیم و با تلاش مسئولان و همه آحاد مردم شاهد شکوفایی در همه عرصه‌های فرهنگی باشیم. /



پایان پیام

  • کد خبر : 330555
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار